Jernbaneuheld. Opsummering.
Et enkelt spørgsmål har strejfet mig. Er det virkelig nødvendigt at trække lokomotivvragene fra Vamdrup (hvis de altså kom derfra) til Århus for ophugning?
Det er også en af de ting der har irriteret mig lidt. Umiddelbart ville en ophugning kunne klares lokalt. Medmindre ejerforhold har spillet ind, at lokomotiverne feks kun har været lejet hos DSB.
De to lokomotiver er koblet maskine mod maskine, hvor der før var en tender, og det undrer mig at to lokomotiver, uanset de er fra samme fabrik blot kan kobles på den måde. Det jeg har set af koblinger mellem lokomotiv og tender var ikke ens på begge sider, men det var dog væsentlig nyere maskiner.
Jeg vil _tro_ at de er blevet indrettet til at kunne kobles på den måde med henblik på transport til eftersyn, idet de ikke kan transporteres på anden måde uden tender. Hvis de ikke havde været indrettet til den form for sammenkobling før, taler det noget imod at man skulle have gjort det blot med henblik på den ene kørsel til ophug, især når koblingen mellem de to maskiner har en karakter at de kan indrangeres i plantog, og der dog kan være nogen godsvogne i toget bag dem. Så er det ikke bare nogen ad hoc løsning.
Derfor kan de dog godt alligevel være på vej til ophugning, idet de ser ud til at være i dårlig stand, den dårlige stand bekræftes af selve anledningen til afsporingen. Men vi har set billeder for ikke så længe siden af en litra T nedgraderet til varmemaskine der blev transporteret til kedeleftersyn, så den slags kørsel har da forekommet.