Jernbaneuheld . hvor? hvornår?

af Steffen Dresler, 31/10 2014, 17:02 (3744 dage siden) @ Uffe Olsen

Go´aften.

Jf. øverste billede KUNNE det første (nærmeste) lokomotiv på billedet godt passe til at væren en DSB litra Gs (SJS LOKE-klassen), hvilket passer med opbygningerne på kedlen.
Deraf er der så to muligheder rent tidsmæssigt, hvis billedet er taget noget efter det forrige, forrige århundredeskifte nemlig enten:

- DSB litra Gs nr. 215 (Stærkodder) udrangeret 1897 og 1897 – 1910 stationær kedel, Vamdrup Elektricitetsværk eller
- DSB litra Gs nr. 217 (Loke) udrangeret 1897 og 1897 – 1914 stationær kedel, Vamdrup Elektricitetsværk.


Tegning af DSB litra Gs, endelig udførelse:
[image]

Det sidste lokomotiv på billedet øverste billede, har en dom med 2 stk. sikkerhedsventiler. Det passer så på to forskellige litra, nemlig DSB litra Ds (SJS Vale-klassen) eller DSB litra Es (SJS Ymer-klassen). DSB litra Ds er alle udrangerede mellem 1919 og 1928. Og hvis billedet angiveligt er fra ca. i midten af 10´erne, kan litra Ds vel udelukkes?

Det efterlader så ”kun” litra DSB litra Es.

Mit GÆT er, at første lokomotiv er en litra Gs, KUNNE være enten nr. 215 eller nr. 217 og sidste lokomotiv en litra Es, hvis tidspunktet sættes til ca. 1912 – 1914.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak