Jernbaneuheld. Løsning + lidt mere.

af Steffen Dresler, 31/10 2014, 22:13 (3744 dage siden) @ Bent Hansen

Go´aften!
Hvor ER det dejligt at se ældre billeder, hvor man må formode, at billedmanipulation var ukendt, bortset fra en retouchering. Det er ligesom at sammenligne kort og terræn, det er altid terrænet, der er korrekt (bitter erfaring, stod med 500 meter køretøjer og troede jeg skulle under en motorvej, kortet viste man kunne, tunellen det modsatte:-( ).
Der er på de viste billeder på jernbanen, sammenholdt med avisreferaterne, en ganske tydelig indikation, at begge lokomotiver er af DSB litra Gs, da de jo angiveligt skulle komme fra Vamdrup. Altså nr. 215 og 217 jf. Bay.
Men igen er baggrunds/kildematerialet ganske småt for disse lokomotiver, både tegnings- som billedmæssigt. Et par billeder af SJS nr. 216 SKJOLD. Et i oprindelig udseende (fabriksfoto Esslingen) fra 1864 og et SJS foto efter 1880, hvor lokomotivet har fået ny kedel.
Og hvad skal vi så bruge dette til? Jo, jeg ville da gerne vide, hvilken maskine har domen anbragt på midten af kedlen med en sikkerhedsventil og en opsats på fyrkassen (ildkassen) med den anden sikkerhedsventil. Det andet lokomotiv har kun en dom på fyrkassen og begge sikkerhedsventiler.
Det er rent gætværk, men min teori er er, at nr. 217 LOKE har samme opbygninger som nr. 216 SKJOLD, begge har fået kedelskifte i hhv. 1873 og 1880 (billede!!). Det andet lokomotiv, den med den ”forkerte” dom, skulle jo så være nr. 215 STÆRKEODDER, der som sidste af LOKE-klassen fik kedelskift i 1884. Man er MULIGVIS hér gået væk fra opbygningen med sikkerhedsventilen ovenpå fyrkassen og nu samlet begge sikkerhedsventiler, der nu er placeret på domen, der er flyttet ovenpå fyrkassen. Dette er ganske ligesom vi kan se på SJS YMER-klassen (senere DSB-S litra Es), der fik nye kedler i 1888/89.
Det var her forvirringen kom ind, med at bedømme lokomotivet med den ”forkerte” dom til at være enten litra Es eller Ds. Vi vidste jo ikke, at begge lokomotiver – jf. avisomtalen - blev nødt til at være Gs´er. Og det er jo ikke teori med domen på fyrkassen og begge sikkerhedsventiler. Det kan vi jo se på billedet, ikke sandt?
At der er forskel på lokomotiver indenfor samme litra, er ikke noget nyt i al almindelighed, men hvis begge er Gs´er ved vi nu, at der var to forskellige opbygninger på kedelryggen, en som SJS nr. 216 SKJOLD og MULIGVIS nr. 217 LOKE med sikkerhedsventiler på domen og en opsats på fyrkassen og en som på nr. 215 STÆRKEODDER, hvor begge sikkerhedsventiler er placeret på domen, der nu er flyttet ovenpå fyrkassen.
[image]
[image]
Vi kan og skal ikke klandre Bay for ikke at vide dette samt en forkert dato. Det er jo et kæmpeværk han fremstillede. Og den der laver noget, laver fejl, den der laver meget, laver mange fejl. Det er ingen fejl laver, bliver kritikker og anmelder!
Men læren er – igen erfaring – at kildematerialer skal man være varsomme med og ikke bare tro på hvad andre har skrevet. Men hvis mulighed dobbeltjekke med andet kildemateriale. Og så ER der jo kommet i tusindvis flere informationer frem, bare se Rigsarkivet, Erhvervsarkiver etc.
Fortsat god aften

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hvis min teori er korrekt, skal der så liiiiige foretages lidt ændring på tegning nr. 1 af LOKE-klassen;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak