flere bremsesedler
Med fare for at det går fuldstændig nørderi i tråden. Så er er her et par eksempler mere på bremsesedler. Jeg har gennem årene set i tusindvis af disse sedler, som min gamle far dem altid tog med hjem og brugte til dem små notater på bagsiden. Det var altid sjovt at se hvor lange togene var på en given dag. Der var naturligvis også stor forskel i håndskrifterne fra de forskellige togfører. Nogle var smukke og andre mere almindeligt jammerlige. En del af disse bremsesedler har overlevet i mine gemmer, og derfor kan jeg nu vise disse:
Her med et godstog sydgående fra Århus Rangerbanegård. Ser at min far har noteret en ankomst til Vejle i øverste halvdel.
Denne udformning fik bremsesedlerne efter introduktionen af de nye skrifttyper og logo i 1972. Se i nederste venstre hjørne på designtidspunktet på denne seddels lay-out.
Her er så et eksempel på de gamle bremsesedler fra før 1972, og før revolutionen med nye tognumre m.v. Dengang var der ikke nogen angivelse af togets længde. Der var kun antal aksler. Lay-outet blev designet i oktober 1969 og bestilt i 10.000 blokke ä 50 blade, som der står i nederste linie.
I begge tilfælder er der tale om tog fremfør af min gamle far
Go' fornøjelse med dette lille nørd-hjørne af "det nye sort" - jernbanehistorisk forskning
Bent Mikkelsen