Bakkende tog under ERTMS (Trafikpolitik)
Ja, lad os holde os til fakta. I Hector-rail-tilfældet i Kolding blev der ganske rigtigt givet tilladelse til at trykke fra spor 3 (der er togvejsspor) ud i udtrækssporet via sporskifte 108.
Tilladelsen blev givet til rangerlederen (der ikke længere kaldes portør), der under rangeringen befandt sig på bageste vogn (forreste i rangerretningen) og som havde radiokontakt med lokomotivføreren på det godt 500 meter lange rangertræk.
Lokomotivføreren modtog aldrig - eller hørte ikke - rangerlederens meldinger om hvor mange vognlængder der var tilbage hhv. om stop.
Så der er altså ikke noget om at der blev trykket i blinde.
Er der ikke noget med at enten siger telefonen selv nogen blib lyde når der er kontakt eller også skal rangerleden selv lave dem og kan lokoføreren ikke høre dem eller rangerlederens kommandoer, skal han stoppe øjeblikkeligt?
--
Venligst
Michael Deichmann