Bakkende tog under ERTMS (Trafikpolitik)
Hej Erling.
Som Trafikleder aspirant ved ville jeg gerne modsige lidt af det du skriver.
Arbejdstog - må kører frem og tilbage på fri bane, det er korrekt at arbejdstog kun kører i stationsafstand, og ikke i blokafstand.
signalgivningen til sporet skal være hindret (dog ikke spærret).
Sporspærring er et helt andet regelsæt og er et term vi kun bruger ved infrastrukturarbejde, ulykker og hvis et tog/rangertræk ikke må befare det pågældende spor. - der må kun befinde sig de køretøjer i en spærring som er nødvendige for arbejdets udførelse.
BEMÆRK at der i SR står "hindre signalgivningen" alle andre steder i SR som ikke referer til ovenstående.
Tilbagerykning - må gives alle steder på alle tidspunkter Stbst. skal dog tage højde for efterfølgende tog - ovk, varslingsanlægs mm. og sikre sporskifternes stilling. Tilbagerykning sker udelukkende på stbst. ansvar.
DSB har i deres egen SIN DSB, påpeget at dette ikke måtte udføres med passager hvilket er noget fis da SR er reglementet pt. på jernbanen.
og så ville jeg da også lige påpege at et rangertræk sagtens kan og må rangere på fri bane.. dette sker f.eks hvis et arbejdskøretøj skubber sin vogn i stedet for at trække. så får han tilladelse til at RANGERE ud på banestykkket.. bemærk at der IKKE står udrangere. dette står beskrevet i sr §71