DSBs "Plan B" (Trafikpolitik)
I den plan mangler der en mulig omfordeling af materiel i forbindelse med elekficeringen af Lunderskov - Esbjerg. Solokørende MG-sæt kan bruges til Nivå-togene (13xx/17xx) og de derved frigjorte ET-sæt kan så bruges til intercitytogene mod Esbjerg, hvorved nogle MF-sæt frigøres til intercity- og lyntog, der kører nord for Fredericia.
Hvad med de Nivå tog der kører til/fra Sverige ? Så kan der kun kører MG uden for myldretiden.
Mest sandsynligt vil togene over Øresund fortsat skulle bestå af ET-sæt.
Ja lige præcis, så MG kan kun bruges udenfor myldretiden, hvilken gavn er der af det ?
Problemet med at indsætte ET til Esbjerg er at det vil kræve en del sæt når man også skal finde sæt til Flensborg/Sønderborg-delen samt at få returløbet til at passe.
Hvorfor er det et problem? Der er MG-sæt nok at tage af, fordi DSB kun kan finde anvendelse for 36 solokørende MG-sæt i den øvrige trafik. Målt på siddepladser kan to ET-sæt erstatte tre MF-sæt, så det er heller ikke der, problemet opstår.
Se ovenfor.. hvorfra vil du skaffe de ET-sæt du skal bruge ?
Både HEROS Rail og Hector Rail har vogne til rådighed. Hvorfor har man ikke fået undersøgt, om de er (eller hurtigt kan blive) egnede til kørsel i tunneller?
Man har jo i følge rapporten haft kontakt til begge.
Ja, så jeg ser det som udtryk for DSBs modvilje i forhold til at bruge lokomotiver+vogne, at man ikke sørgede for at skaffe nøgleparametre som
- antal vogne
- maksimalhastighed
- tunnelegnethed
- læsseprofil
- antal siddepladser
når nu man fandt ud af, at der var ledige vogne.
Hvordan ved du at man ikke har det ?