DSBs "Plan B" (Trafikpolitik)
Direkte link til DSBs "Plan B" af 6. februar 2015:
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/tru/bilag/183/1502692.pdf
I den plan mangler der en mulig omfordeling af materiel i forbindelse med elekficeringen af Lunderskov - Esbjerg. Solokørende MG-sæt kan bruges til Nivå-togene (13xx/17xx) og de derved frigjorte ET-sæt kan så bruges til intercitytogene mod Esbjerg, hvorved nogle MF-sæt frigøres til intercity- og lyntog, der kører nord for Fredericia.
Hvad med de Nivå tog der kører til/fra Sverige ? Så kan der kun kører MG uden for myldretiden.
Hvorfor ikke forsøge som nu at indsætte flere MG-sæt på Nordvestbanen som frigør dobbeltdækkervogne til Ringsted-tog som frigør ER til Esbjerg?
Problemet med at indsætte ET til Esbjerg er at det vil kræve en del sæt når man også skal finde sæt til Flensborg/Sønderborg-delen samt at få returløbet til at passe.
De omtalte SJ X31K sæt 32 og 34 med bistrovogn vil passe fint til et intercitytog. Hvorfor dog ombygge dem?
Fordi DSB ikke bruge den slags serviceydelser mere ? (og fordi 2 togsæt vil være besværlige at passe ind i en stor flåde).
Både HEROS Rail og Hector Rail har vogne til rådighed. Hvorfor har man ikke fået undersøgt, om de er (eller hurtigt kan blive) egnede til kørsel i tunneller?
Man har jo i følge rapporten haft kontakt til begge.