DSBs "Plan B" (Trafikpolitik)
Direkte link til DSBs "Plan B" af 6. februar 2015:
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/tru/bilag/183/1502692.pdf
Måske snarere en Plan D (D som Desparat), men som udmærker sig at være præget af ærlig snak og af at alle umiddelbart foreliggende muligheder er blevet kigget nærmere på og vurderet.
For så vidt er det en skam, at de israelske jernbaner ikke vil sælge deres IC3-lignende tog til DSB - på den anden side set ville det kun kunne være billigere at opdatere dem til indsættelse i trafikken herhjemme, end at hælde flere penge i IC4-projektet, som vi sikkert ikke har fået det sidste "postkort" fra endnu - her går det godt, send flere penge
MR-scenariet i Plan B (side 2 og side 19) kunne måske give en forklaring på, hvorfor DSB ikke har haft så travlt med at skille sig af med MR-togene, heller ikke dem der ikke er i drift.
Men partikelfiltre på de gamle MR-motorer ?.
Nyt maskineri med partikelfiltre ville nok snarere være på sin plads, og eventuelt med nyt mekanisk automatgear á la IC3 - så kunne DSB få nogle velkørende regionaltog frem til 2023.
Man kunne måske håbe på, at den omtalte opgradering af komforten i MR eventuelt ville inkludere strømstik til den bærbare - det ville mange pendlere uden tvivl sætte stor pris på.
Muligheden for overtagelse af to ICE-TD (dog fortsat med vedeligeholdelse hos DB) for at frigøre samme antal IC3-sæt til brug i landdelstrafikken kunne måske ses som et udtryk for det desperate behov for flere pladser.
Og så omtales scenariet at IC2 og IC4 helt skrottes - hvor er det dog befriende, at muligheden overhovedet bliver luftet - det er nye toner fra DSB.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen