Betjening af lufthavnen (Trafikpolitik)
Jeg har tidligere luftet tanken om et dedikeret lufthavnstog. Et andet problem, i mine øjne, med Togfonden DK er, at Københavns Lufthavn, udover Øresundstogene, kun har direkte tog til Odense, Fredericia, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg. Det er ikke mange stationer. Aalborg har udover lyntoget også regionaltog til Aarhus. Samtidigt mister byer som Hobro, Skanderborg og MIddelfart toget til København.
Forslaget er en hybrid mellem et lufthavnstog og IC-togene: Fra Kastrup direkte til Roskilde og derfra til Aalborg Lufthavn, dvs. lufthavn i hver ende, med standning ved IC-stationer og evt. stationer der ønsker fjerntog i dag (fx Aarup) og måske Hedensted. Toget indrettes med ekstra god plads til bagage. Måske endda check-in-automater i toget som ekstra service.
Lige før skrev da ellers "Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København. -
Helt korrekt, men der tænkte jeg egentlig mest i retning af, at man omlagde eksisterende tog, som i dag kører til København H. Grunden til, at det kan være relevant i fremtiden med Timeplanen er, at København H bliver udnyttet fuldt ud. Så slipper man ikke uden om at køre andre veje.
Så ja, der ville være flere der har gavn af, at det kører til København H. Men under den usagte forudsætning (beklager utydeligheden), at København H ikke har ledig kapacitet, så er det en tanke. Det kunne være skrevet mere klart.