Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit (Trafikpolitik)
Husk nu lige at det ikke er den eksisterende metro, der forbindes med Ny Ellebjerg, men derimod en gren fra Cityringen. Der kommer ikke nogen direkte metrotog mellem Ny Ellebjerg og Lufthavnen. Tværtimod skal man skifte på Kongens Nytorv.
Jeg havde overset, at Ny Ellebjergs metrostation ikke vil ligge på linjen til lufthavnen - men der kunne måske godt blive tog til Kastrup fra Ny Ellebjerg alligevel? Med mindre, at Københavns forskellige metrolinjer kommer til at køre som seperate linjer, der er organisk aflukkede fra hinanden.
...
Når Ny Ellebjerg er fuldt udviklet som knudepunkt for fjern- og regionaltog over den nye Køgebane, samt for S-tog og metro, så kan man godt forestille sig, at nogle (/mange/alle) IC-tog via Køge ikke videreføres til Kbh. H men i stedet vender på Ny Ellebjerg.
Forhåbentlig er der ingen, der vil føre den tåbelige ide ud i praksis. Prøv lige at kigge på forholdene. I øjeblikket er Ny Ellebjerg primært omgivet af et afdanket industriområde, nogle spredte parcelhuskvarterer og et par udfaldsveje.
Om en station er et knudepunkt eller ej har absolut intet med omgivelserne at gøre.
Københavns Hovedbanegård ligger midt blandt adskillige hoteller, mange butikker og boliger og landets bedst besøgte forlystelsespark. Dertil kommer så skiftemulighederne. Københavns Hovedbanegård er allerede et stort knudepunkt med tog og busser i stort set alle retninger, mens Ny Ellebjerg kun så småt er ved at blive etableret.
Ja selvfølgelig, men hvis dit eneste formål med at stå af på en given station er at skifte til et andet transportmiddel, så er du nok også ret ligeglad med, hvordan omgivelserne ser ud og hvad stationens nærmiljø har at byde på. Og det er jo også først om 10 år eller mere, at projektet er blevet virkeliggjort. En stor del af pointen med at udvikle Ny Ellebjerg som et nyt knudepunkt - uagtet de usexede omgivelser - er jo netop at aflaste Kbh. H.
...desuden vil der være en større fleksibilitet i, at man kan sigte efter en metro, der kører hvert 2./3. minut i stedet for et lufthavns-IC-tog, der kun kører hver ½ time.
Hvis man i forvejen sidder i et InterCitytog, der fortsætter til Lufthavnen, som de gør nu, vil det da være fuldstændig åndsvagt at skifte til et metrotog, der alligevel ikke kører derud.
Det er jeg ikke uenig i. Men der vil være flere muligheder for den rejsende, der skal til lufthavnen, hvis han kan skifte fra sit fjerntog til en metro, der kører hele tiden, frem for at han skal sigte efter et nærmest rituelt forsinket og som regel også overfyldt lufthavnstog, der kun kører hver ½ time.