Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit (Trafikpolitik)
Dels er det vist planen stort set at afvikle de nuværende IC-tog som en del af Togfonden DK. Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København.
Ja, det er noget af det ved Togfonden jeg finder sørgeligt hvis de alm intercitytog forsvinder. Men tiden må jo vise hvad der sker køreplansmæssigt. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan have både Superlyntog en gang i timen, måske nogle mellemlyn der tager Vejle, Fredericia, Ringsted med (eksempelvis) og så nogle almindelige intercitytog med stop alle steder som i dag, måske bare hver 2. time kun i stedet for hver. Men tiden må vise hvad der sker på den front. Og ja, i Kbh vil de nye muligheder med Ny Ellebjerg jo flere muligheder for at aflaste København. Nu mangler vi bare de træffer nogle beslutninger med Lufthavns-stationen så den kan bære flere passagertog.
Og jeg synes da det er fint med metroen ud til Ny Ellebjerg. Der er nogle kæmpe store arbejdspladser den kommer igennem. Så nu kan man komme med et regionaltog eller intercitytog eller S-tog og skifte til en metro der standser ude ved Sydhavns kontorbyggerierne, Skat, TV2 News og mange mange flere ligger derude jo. Ja og Fisketorvet. Men det kan man så også via S-tog fra Ny Ellebjerg selvfølgelig.