relationerne mellem baner og baners opland og rutebiler (Generelt)
Kære Ole,
Der kan ikke gives noget generelt svar på dine teser, idet der var forskelle fra amt til amt.
F.eks. hvis et amtsråd havde indvilliget i at støtte en privatbane økonomisk, ville man næppe være utilbøjelig til at give en koncession på en lukrativ bilrute i oplandet til privatbanen, idet busrutens overskud så ville indgå i banens samlede regnskab og reducere tilskudsbehovet.
Vi var lidt inde på det *her*, og ellers må jeg henvise til den efterhånden righoldige litteratur, der findes om landets rutebiler.
En lovmæssig regulering af rutebilkørslen blev indført i slutningen af 1920'erne. Herefter var det amtsrådene/amternes trafikudvalg, der tildelte koncessioner/rutekørselstilladelser til de ansøgende rutebilvirksomheder.
Og de forskellige amtsråd kunne have meget forskellige bevæggrunde ved tildelingen af koncessioner/kørselstilladelser.
Efter etableringen af HT og siden de fælleskommunale trafikselskaber uden for Hovedstadsområdet skete kørslen på standardentreprenørkontrakt, senere på udbudskontrakt, som i øvrigt søgt beskrevet i denne tråd.
M.v.h.
Niels