Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Baner og baners opland og rutebiler - økonomi ? (Generelt)

af Jakob, 4/2 2014, 12:16 (3957 dage siden) @ gamle ole

Hej
Interessant diskussion, hvordan var økonomien i privatbanernes rutebiler?

På Skagensbanen mener jeg at rutebilenerne kørte, når der var for få passagerer til toget, samt lidt som suplement i myldretiden. Da sporet for få år siden blev moderniseret og hartigheden sat op, gik de så over til kun at kører tog.

Der er tidligere fremført at privatbanerne ofte fik de ruter, der gav en god økonomi. Kom pengene fra billet indtægter eller i form af tilskud? Jeg har for et par år siden studeret Movias budget for Københavns kommune, til min overraskelse var det kun 5A, der var tæt på at løbe rundt, det kan naturligvis være anderledes med rutebiler.

Jeg ser frem til jeres indsigtfulde indlæg :-)

Mvh Jakob


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak