Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

relationerne mellem baner og baners opland og rutebiler (Generelt)

af gamle ole, 20/12 2015, 14:08 (3272 dage siden) @ Niels Munch

Jeg sidder stadig og "hygger" mig med et potentielt skrift om DSB/privatbane/andre rutebiler.
Nu fik vi jo sidst den glimrende SHS-bog KS-busserne, ligesom de jo har udgivet fine bøger om busselskaberne primært i Kbhs amt og sekundært i Frederiksborg amt samt HT, og DJK har sporadiske afsnit om privatbanerutebilerne i privatbanebøgerne, plus det "løse".
Så der er lige et par "huller" der skal udfyldes.
Og mht DSBs lidt "assymetriske/tilfældige" rutenet har Niels jo ret i at de forskellige amter havde forskellige holdninger, ligesom de nyere amtslige selskaber a la HT og det nuværende system er helt anderledes.
Men der er måske også andre delforklaringer på det lidt "skæve" rutenet.
Det virker som der var borgfred mellem DSB og privatbanerne om ikke at gå på strandhug hos hinanden, hvorimod private ruter/vognmænd var frit bytte.
Mange af DSBs ruter ville man vel i dag kalde regionsruter (ikke bare lokale), og nogle var parallelruter/landevejsruter til banerne og senere også efter nedlæggelse af banestrækninger.

Alt i alt måske også forklaringer på nettet?

Hilsen Ole

Det er jo rigtigt som Niels skriver at de enkelte amter havde forskellig praksis


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak