Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Baner og baners opland og rutebiler - økonomi ? (Generelt)

af Niels Munch, 4/2 2014, 19:19 (3879 dage siden) @ Jakob

Hej Jakob,

1. Før etablering af de fælleskommunale trafikselskaber hidrørte bilruternes indtjening fra billetsalg (man havde eget takstsystem, godkendt af amtsrådets trafikudvalg, der også udstedte koncession/kørselstilladelse), fra bilpakke- og postbefordring samt evt. bestillingskørsel. Rutebildriften var nærmest en integreret del af privatbanedriften, og dermed af -regnskabet. Men staten som "hovedsponsor" så helst, at rutebildriften som minimum hvilede i sig selv. Dog kunne evt. underskud af "alternerende bilruter" (busafgange optaget fast i togkøreplanen) godt indregnes i statens tilskudsgrundlag. Ellers skulle et evt. underskud på bildriften alene indregnes i tilskudsgrundlaget for "de i banens drift interesserede amter og kommuner".

2. Efter etablering af de fælleskommunale trafikselskaber blev disses takstsystemer samt standardentreprenørkontrakten for rutebilkørsel introduceret. Kontrakten var en bruttokontrakt, og man skulle være økonomisk tonedøv for ikke at kunne få det til at løbe rundt økonomisk. Og som under pkt. 1 ovenfor nedsatte et overskud af busdriften statens, amters og kommuners tilskudsbetaling til banedriften.
Skagensbanens "alternerende buskørsel" var som den eneste ikke omfattet af rutebilkontrakt med trafikselskabet (her NT), idet buspassagererne indgik som "togpassagerer" i banens afregninger under "fællestakstaftalen" med trafikselskabet.

3. Med en ændring af privatbaneloven i midthalvfemserne kunne banerne udskille busaktiviteterne i selvstændige datterselskaber således, at man kunne deltage i konkurrencen med de private vognmænd m.fl. efterhånden, som trafikselskaberne overgik til udbudskontrakter, og uden "krydssubsidiering" med banedriften og dermed på lige vilkår.

4. I 2001, da staten overdrog ejerskab og økonomiske forpligtelser vedr. privatbanerne til amterne, var det slut med privatbanernes engagement i buskørsel, og de etablerede datterselskaber var/blev enten opløst efter tab af udbud eller frasolgt.
Dog fortsatte Østtrafik a/s, der efter Østbanens fusion i 2002 med Hovedstadens Lokalbaner A/S var blevet et datterselskab af sidstnævnte, idet der for HUR gjaldt lidt andre regler for engagement i busdriften end for amterne.
Det var imidlertid slut efter 01.01.2007 med strukturreformens ikrafttræden og nedlæggelsen af amterne og HUR samt etablering af regionale trafikselskaber, og Østtrafik a/s blev - som allersidste privatbanebusselskab - solgt.

Håber, det måske kunne opfattes som svar på dine spørgsmål.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Veterantog kalender

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak