Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos) (Jernbanen i dag)
Hej
Det er de nye normer for etablering af sporskifere som gør at hasitgheden bliver lavere, nu er f.eks spsk 101 og til 103a/b mere eller mindre presset ind på ingen plads, det rigtige ville jo have været at rykke de hele længere mod syd (dyrere) så kan den skarpsindige selv gætte udfaldet. Det samme gør sig gældende i nordenden med de 40km/t ærgeligt men sandt i denne nogenlunde skarpe kurve.
BDK vil helst ikke have sporskiftere placeret med overhøjde eller krumme, dette gør dem lidt dyrere og disse bliver også mere slidt (ved godt at en Lint ikke slider meget) men i projekteringsforløbet er der jo ingen som tænker sådan, især ikke når der skal betales i den anden ende.
Det med sporskiftere i Kurve, kan man jo se på ombygningen af Ravnstrup sidste år, her blev spsk rykket ind, og forsyndet med 2 nye drev pr spsk. de resterende "små" landstationen beholdte deres spsk, ene og alene fordi, hvis man rørte ved dem skulle der 2 nye drev på pr spsk jf. norm.
Et andet eks. er Kibæk hvor der er placeret nyt spsk i den ene ende (herning enden)
Her er der kun nu 40km/t fordi man ikke ville betale for at korte perronen lidt op og flytte en Dværg. denne løsning havde måske givet en langt bedre placering af perronovergangen, men men de kære penge. Så et kortere spsk ilagt.Mvh
Morten
Tak for oplysningerne.
Men det ændre ikke ved den underlige hastighedsnedsættelse til 60 km/t. til spor 1 (gennemkørselssporet), som reelt er den fra tidligere LA til senere FH nedsatte hastighed p.g.a. sporets tilstand. Den oprindelige hastighed var 100 km/t., senere nedsat til 75 km/t. efter bortfald af bevogtning af perronovergangen.
Mvh.
Poul.