Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporombygning i Varde - Arnbjerg trinbræt (+2 fotos) (Jernbanen i dag)

af Jens V, 13/8 2013, 12:15 (4190 dage siden) @ Poul Andersen

Det ligner tvangsskinner for broen over Varde Å.


Det er helt rigtigt, idet de nye tvangsskinner [...]

...som vi krakilere kalder beskyttelsesskinner, fordi tvangskinner er noget, som findes i sporskifter... :-)

Fra banenorm "Belastnings- og beregningsforskrift for spor-bærende broer og jord-konstruktioner" (BN1-59-4)

Der skal monteres beskyttelsesskinner på nye sporbærende broer, såfremt en af følgende betingelser er opfyldt:
1. Broen er længere end 75 m,
2. Væsentlige dele af broens bærende konstruktion er beliggende over SO-planet, og hvor denne kan blive alvorligt beskadiget eller ødelagt af påkørsel af et afsporet tog,
3. Broer hvor sporet på broen, eller umiddelbart op til broen, ligger med en kurveradius R < 300m (også gældende for overgangskurver).
Beskyttelsesskinner og indsporingskonstruktioner skal udføres i henhold til gældende normaltegninger for den aktuelle sporoverbygning.
Beskyttelsesskinner kan udelades, såfremt afstanden mellem centerlinje spor og nærmeste bærende konstruktionsdel er mere end 4000 mm, eller såfremt sporkassen på broen er beliggende i et betontrug, med en højde på minimum 550 mm over SO, og som kan virke som fenderværk.
Beskyttelsesskinnerne skal forsynes med indsporingskonstruktion. Start og slutpunkt for indsporingskonstruktionerne skal være minimum 30 m før hhv. efter broens landfæster.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak