Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har Ny Ellebjerg en fremtid? (Jernbanen i dag)

af Casper, 19/4 2013, 03:33 (4173 dage siden) @ Jonas

Hvad navnet angår er det nuværende navn jo nærmest kommet af sig selv. Det kan da godt være, at man kunne finde på noget bedre end Ny Ellebjerg (hvad med Sønderport? Sönderport? Eller lyder det for kommunal-politikeragtigt?)

Jow. Ny Ellebjerg er nu også et sært navn, da det lyder som en arbejdstitel for at kunne skelne mellem de to stationer. Så snart den gamle Ellebjerg station var lukket, kunne man jo bare have overført navnet på den nye.

Hvis man skulle udvikle bydelen Sydvalby, som jeg jo foreslår, kunne et passende navn være en god idé - jeg ved så ikke om det skulle være Ellebjerg eller noget andet. (Jeg foreslår IKKE "Sydvalby" :-) )

Det forekommer at stationsnavne overføres på bydelen. Man kan måske i fremtiden godt sige "jeg bor i Ellebjerg" - men jeg tror ikke "Ny Ellebjerg" bliver til et navn på området.

Sønderport er et sted på Amagerbrogade, omtrent hvor Amagerbanen krydsede, og her findes bl.a. busstoppestedet Sønderport.

Jeg håber dog ikke, at man lader sig inspirere af det horribelt navngivne Odense Banegård Center - et navn, der på 18. år står som en slags skamstøtte over, hvor dårligt det står til for det danske sprog.

Det er jo ikke navnet på stationen, men på bygningen. Jeg opfatter det ganske enkelt som en stavefejl, som jeg derfor retter, hver gang jeg skriver navnet. Det staves naturligvis Odense Banegårdscenter.

Det har måske været ejernes mening at man skulle opfatte og udtale det som tre ord, Odense Banegård Center, men det er lidt akavet.

Minder om Øresundsbroen eller som har fået held til at få folk til at tro man selv kan bestemme sin stavemåde, hvilket folk så følger med nærmest autistisk loyalitet - men firmaet Øresundsbron kan ikke bestemme hvordan selve broen staves. Hvis DSB fik et anfald af hjernebetændelse og bestemte at det hed HovedBaneGården, ville det sådan set ikke ændre på at den korrekte stavemåde er noget andet. ARoS fungerer heller ikke, men de fleste skriver vist bare Aros.

Jeg retter også navne på firmaer, foreninger og alskens andet i mit job som korrekturlæser. Jeg kører en hård linje. Har ikke fået kritik for det, tværtimod. Jeg har derfor også tilladt mig at stave Bane Danmark sådan som det udtales, da Banedanmark er en sær konstruktion. Hvis ordet fandtes, ville det udtales med tryk på første stavelse og betyde "banernes Danmark", ligesom Sommerdanmark, Underdanmark og lignende. Det fik jeg dog hug for herinde, så jeg turde ikke gøre mig det besvær igen.

Hvad faciliteterne angår, så er det meget sekundært i forhold til de investeringer, som man allerede har foretaget i faste anlæg, sporforbindelser osv. Hvis behovet er der skal der såmænd nok komme både 7-11, pengeautomat og McDonald og hvad den moderne rejsende ellers ønsker af bekvemmeligheder. Jeg synes ikke, at man kan dømme Ny Ellebjergs fremtid ude fordi stationen pt. ikke har noget særligt at byde på. Man kunne sammenligne med Nørreport, der pt. absolut intet har at tilbyde sine rejsende; det har ikke fået folk til at holde op med at bruge stationen.

Nørreport ligger nu også mere centralt. Og har dermed en hel masse at tilbyde, uanset hvor skrabet selve stationen er.

Men jeg håber da man har afsat plads til sådanne faciliteter ved Ny Ellebjerg. Det vigtigste i startfasen ville dog være at knytte den mere direkte til omgivelserne. Byggede man egentlig en trappe fra Gl. Køge Landevej til fjerntogsperronen? Det ville også være smart hvis man havde bygget en bred nok underføring til en busgade, for så kunne en eller anden busrute i fremtiden føres direkte under stationen. Som geografien er nu, vil det altid være en omvej for en bus at køre hen til stationen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak