Har Ny Ellebjerg en fremtid? (Jernbanen i dag)
Længere ude i fremtiden bliver Ny Ellebjerg måske standsningssted for højhastighedstog fra Sverige og videre mod Tyskland ( København Syd").
Hvis disse tog skal ind over København H og vende, koster det tid og så "ryger" jo højhastigheden og rejsetiden forlænges.
Det er den slags som ikke giver ret meget mening i praksis. Det er da logisk at disse tog (hvis de nogen sinde realiseres) skal betjene millionbyen København også. Og hvorfor ikke København H.
Og så er området i den sydlige del af Valby ved at blive udbygget, først Valbyhave og senere hele Grøntorvsområdet.
Ja, hvis man kan få fremmet lokalområdet, vil det måske se anderledes ud. Jeg håber man engang skaber en mere direkte tilknytning til Gl. Køge Landevej og Ellebjergvej. Måske nogle busgader eller lignende.
Der er mange eksempler på knudepunkter som aldrig blev det man drømte om. Fordi man var for ukritisk med sine drømme. Der skal nu engang være en slags by at starte med.
Det som jeg kritiserer, er primært at man glemmer Ny Ellebjergs næropland - der er ingen rigtig ambitiøs plan for det. Ikke endnu.
Flere af jer skriver om alle de metrolinjer og regionallinjer som skal samles her. Det er jo netop problemet - det hele fungerer først når man har bygget en masse på. Men kan man forudsige effekten? Det er i hvert fald mange penge som bruges på at forbinde tingene med Ny Ellebjerg. Og som bekendt kan penge til kollektiv trafik altid gøre gavn et sted - når man bruger dem til én ting, tager man fra noget andet. Ofte lider de mere dagligdags projekter under det. De er ikke så fancy, men kan være meget relevante at få forbedret. F.eks. busserne på Nørrebrogade og Amagerbrogade, eller de stærkt forurenende diesellokomotiver.