Har Ny Ellebjerg en fremtid? (Jernbanen i dag)
Længere ude i fremtiden bliver Ny Ellebjerg måske standsningssted for højhastighedstog fra Sverige og videre mod Tyskland ( København Syd").
Hvis disse tog skal ind over København H og vende, koster det tid og så "ryger" jo højhastigheden og rejsetiden forlænges.
Det er den slags som ikke giver ret meget mening i praksis. Det er da logisk at disse tog (hvis de nogen sinde realiseres) skal betjene millionbyen København også. Og hvorfor ikke København H.
Svenskerne har i mange år villet køre hurtigtog direkte imellem Sverige og Tyskland. Måske er alternativet til stop på Ny Ellebjerg intet stop overhovedet i DK hvis svenskerne får adgang til den direkte bane.
Alternativet set med svenske øjne er formentlig Kastrup. Jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke skulle stoppe her. Til gengæld er det så tvivlsomt, om det er attraktivt med to "forstadsstop", hvis man ikke vil køre ind til Kh...
I øvrigt - hvis svenskerne vil betale for at køre et tog gennem Danmark uden at stoppe, så lad dem dog. Det er jo ikke spor anderledes end et godstog og kan vel ikke genere nogen.
Men spørgsmålet er om der er trafik nok fra Sverige til Tyskland til at fylde et tog, der ikke kører ind til København. Der vil under alle omstændigheder blive direkte tog fra Kh til Hamborg, så det er tvivlsomt hvor mange københavnere, der vil tage ud og møde et svensk tog i Kastrup eller Ny Ellebjerg. Hvis der er trafik nok, så er det på nogen måder nærmest en fordel det ikke skal ind og ud fra Kh af hensyn til den danske trafikafvikling. Det vil dog nok desævrre udtynde forbindelserne til Stockholm fra Kh, og det vil være ærgerligt.
...
Der er mange eksempler på knudepunkter som aldrig blev det man drømte om. Fordi man var for ukritisk med sine drømme. Der skal nu engang være en slags by at starte med.
Der er skam en by allerede Jeg ville også regne Valbyhallen, og måske også Valbyparken samt Folehaven med til Ny Ellebjergs potentielle opland.Du har evigt ret i, at der er knudepunkter, der ikke helt udviklede sig som ønsket (Høje Tåstrup, eksempelvis), men som allerede anført i denne tråd, så er det først og fremmest som transit-station, at Ny Ellebjerg har sin berettigelse. På bare lidt længere sigt kunne jeg sagtens se den aflaste Kbh H langt mere og langt bedre end eksempelvis Høje Tåstrup nogensinde har gjort.
Og her har du så fat i den anden centrale pointe - nemlig at når Ringstedbanen åbner er det kapaciteten på Kh, der bliver den begrænsende faktor.
Alene derfor vil man formentlig forsøge med det direkte tog Roskilde-Kastrup igen. Problemet sidst var jo også, at det optog et meget eftertragtet slot på den overbelastede strækning fra Kh til Høje Tåstrup. Det vil være i overskud nu, og samtidig vil der være plads til stop i Glostrup, der med letbanens åbning får en stigende betydning som knudepunkt.
Når det gælder hurtigtog fra Sverige til Tyskland kan nogen af de samme overvejelser komme til at gøre sig gældende i forhold til hvilken løsning man vælger. Det vil være uden problemer at skaffe et slot, hvor de kører via Ny Ellebjerg, og det vil ikke være nær så udsat for forsinkelser som et tog der skal ind og ud fra Hovedbanegården. Det kan vise sig at veje tungere end lidt færre passagerer