DSB og rejsekort har to zonesystemer og to pristabeller (Trafikpolitik)
rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.
Det kan jo skyldes at Rejseplanen ikke kan tage hensyn til alt, herunder hvilket rabattrin man er på og hvordan det ser ud med off-peak rabatten, der for nylig var knap så enkel som det er tilfældet nu.
Der er også forskel på grundpriserne. Vi taler om rabattrin 0, og ingen offpeakrabat (som ved landsdækkende rejser kun gælder for ung/pensionist).
Som jeg nævner længere oppe:
F.eks. Kh-Hr i morgen ca. kl. 10:00. Pris 340 kr. med rejsekort. 354 kr. på rejseplanen.dk.
Kh-Hjørring i morgen ca. kl. 10:00. Pris 410 kr. med rejsekort. 402 kr. på rejseplanen.dk.
Et andet eksempel: Kh-Århus. Pris 355 kr. med rejsekort. 358 kr. på rejseplanen.dk.
Der er 51 zoner ifølge rejsekort, men 42 zoner ifølge DSB's prisbrochure.
51 DSB-zoner burde give prisen 386 kr.
Men Rejsekort har en anden zonepristabel, som kan ses her. (Rul ned til: Bilag 2, Rejser over storebælt, Mellem takstområder).
Rejsekort bruger altså både en anden zoneafstand og en anden pris pr. zone.
Det er to forskellige takstsystemer, side om side!
Sådan går det når man udliciterer stump for stump. Jeg ved ikke om DSB vil afskaffe sit eget takstsystem til fordel for rejsekort? Eller skal vi leve med de to systemer side om side i 5 eller 10 år eller mere?