Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar (Trafikpolitik)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/12 2012, 00:23 (4368 dage siden) @ Henrik Hansen

Mht. til Rejsekortet og dets fortræffeligheder, så er det prisbladet der linkes til i dette indlæg, et fantistisk eksempel på, hvorfor Rejsekoret må betegnes som 'defekt'. Nok fungerer der nogenlunde rent teknisk, men brugmæssigt er det 'defekt'. Den takststruktur som rejsekorter gør brug er, er komplet uigennemskuelig Hr. og Fru Danmark, de skal alene forlades sig på rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.

Det kan jo skyldes at Rejseplanen ikke kan tage hensyn til alt, herunder hvilket rabattrin man er på og hvordan det ser ud med off-peak rabatten, der for nylig var knap så enkel som det er tilfældet nu. Den var mere logisk i den tidligere version hvor rabatten var større på lørdage og mindre på søndage end den er i dag. Nu er det mere fladt :(

I hele taget har rejsekortet store problemer med deres afregningssystemer, det er mig stadig ubegribeligt, hvordan man kan få lov til at benytte et system, hvor der er så dårlige muligheder for revision - den gik sgu' ikke hos andre firmaer der benyttes sig at elektroniske pengetransaktioner - men rejsekorter kan åbenbart tillade sig mere.

Jeg har efter 50 rejser foretaget med rejsekortet både lokalt i MTH, MTH-MTV og over Storebælt til Esbjerg og videre med bybus i Esbjerg, har jeg ikke oplevet fejl i beregningen og den faktiske pris efter rejsen. Jeg synes det er rart jeg kan tage til Esbjerg og stadig køre billigt i bybus der uden at skal købe en enkeltbillet eller skal ud at låne et klip. Jeg ser kun fordele ved rejsekortet og glæder mig til jeg snart rykker op i rabattrin.

Hvad er det så for konkrete erfaringer med rejsekortets afregningssystem du ligger til grund for din kritik, for den er for mig uforståelig. Som daglig bruger af det kollektive synes jeg det er dejligt jeg ikke skal have både 2- og 3-zoners klippekort, 2-klipskort til langfart og kilppekort til Sydtrafik og holde styr på. Nu skal jeg bare have mit lille smarte kort med og så kan jeg køre og kun skal tænke på at tjekke ud. Hvis det ikke er nemt, så ved jeg sgu ikke hvad der er nemt.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak