Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar (Trafikpolitik)
Min pointe er at jeg ikke kan være sikker på, at få den billigste pris med Rejsekortet..
Nej, det kan du ikke. Men rejser du på samme strækning forholdsvis tit, kan man som hovedregel optjene rabattrin med rejsekort. Det svarer lidt til klippekortspris, dog med den fordel at man ikke behøver købe 10 rejser på forhånd.
Jeg tjekker også helst på pris.rejsekort.dk i forvejen.
Men for mig er det lidt mere kompliceret. Hvis man har Wundercard eller er pensionist, så er rejsekorts rabat mærkeligt nok helt anderledes end kontantbilletter.
- DSB giver 25 % på dyre dage og 50 % på billigdage.
- Rejsekort giver 20 % på alle dage. (Men oveni kommer evt. offpeak-rabat på 19 eller 37 %)
En ung eller pensionist kan have stor fordel af at bruge rejsekort, hvis man rejser i offpeak-tid på en dyr dag. Hvorimod man bør købe kontantbillet hvis man rejser i myldretid på en billigdag.
Skal jeg rejse langt med Rejsekortet, skal jeg jo også sørge for der er penge nok både til ud- og hjemrejsen, så jeg skal ikke 'bare' checke ind og ud.
Det behøver du ikke, da saldoen gerne må gå i minus. Man skal bare indbetale snarest.
Saldoen skal altid være min. 50 kr. ved check-in, da de 50 kr. er forudbetalingen. Den færdige pris for rejsen afregnes først ved endeligt check-ud. Her må saldoen gerne gå i minus.
Hvordan med pladsbillet og Rejsekortet?
Den slags funktioner har de vist desværre opgivet, eller aldrig tænkt på det ... Det burde ellers være muligt.