71 % foretrækker et liberalt jernbanemarked. (Trafikpolitik)
Ingen af de to udliciteringer i DK gik godt. Øresund er i frisk erindring. Arriva fik kun deres "punktlighed" op på en rimelig procent ved ikke at tælle de aflyste tog med. Og hyppighed - som jeg har nævnt tidligere er det ikke rimeligt at medregne "passagerførende materieltog" i det daglige antal tog, samtidigt med at man nedsætter frekvensen i myldretiden.
Men hvorfor gik de udliciteringer galt? Var det elendigt udbudsmateriale, inkompetente operatører, eller fagforeningernes ønske at udliciteringen skulle mislykkes?
Når man skyder på de private operatører, kan man jo også med nogen rimelighed påstå at DSB er et håbløst ineffektivt statsforetagende, med en ledelse der befinder sig i et elfenbenstårn, og intet aner om de forhold de byder deres passagerer, eller personale for den sags skyld.
Jernbaneenthusiaster er næppe heller de rigtige at spørge. Nogen lever i en lidt romantisk drømmeverden hvor tog altid køres af DSB, togene er enten brune med vingehjul, eller røde i 1974 design. Regionaltog på Sjælland bør være en GM-oser med Bn vogne, og i Jylland en rød MR-oser, eller en Mo hvis man er hardcore