71 % foretrækker et liberalt jernbanemarked. (Trafikpolitik)
Du glemmer at det primære formål for private selskaber er at tjene penge til ejerne. I starten vil de ganske vist typisk forsøge at få ting til at virke billige, men derefter skal pengene tjenes ind igen. Teleselskaberne gjorde det med urimeligt høje takster på internationale opkald, indtil EU-politikerne blev trætte af, at det var så dyrt at ringe hjem, hvorefter de alligevel regulerede markedet. Mens flyselskaberne efterhånden kræver ekstrabetaling for stort set alt andet end selve flyveturen. Og for begge gælder at der kun dækkes i det omfang, det kan betale sig.
Vender vi blikket tilbage mod jernbanerne, så er det ingen hemmelighed, at både DSB og Arriva modtager et betydeligt beløb via deres kontrakt med staten. Nøjagtig ligesom de forskellige busentreprenører gør fra trafikselskaberne. For når personalet skal have løn og materiellet vedligeholdes, så koster det, uanset hvem der er ansvarlig. Endnu dyrere bliver det selvfølgelig, hvis man også gerne vil have betjening på de steder og tider, hvor der ikke er så mange passagerer.
Rent praktisk er der så spørgsmålet om kapaciteten. En række baner har i dag kun lige det nødvendige minimum af ekstra kapacitet. I øvrigt ikke ulig visse store lufthavne hvor afgange i minuttakt heller ikke giver ret meget frihed.
Med venlige påpegende hilsner
Leif Jørgensen
Selvfølgelig skal de private selskaber tjene penge, ellers har de til yderlige investeringer, og hensættelse til dårlige tider. Desuden skal de konkurrer med andre firmaer om kunderne, hvilket gør at de er nødt til at tilbyde en bedre service og lavere priser end konkurenterne. Jeg betaler 100 kr om måneden for 11 timers tale. Når jeg skal ringe hjem fra et andet EU land koster det 2,69 kr i min. Havde jeg derimod en smart phone kunne jeg bruge skype og det er endnu billiger. Min pointe er at det stadig er meget billigere end før.
Det afhænger af hvilket fly selskab,du tager. Jeg har ved simpelt søgning på www.momondo.dk fundet en tur retur fra København til Rom for 1963 kr alt inklusiv. De selskaber du taler om er lav pris selskaberne og ja det er den måde de tjener penge på, men hvis jeg kun har betalt ca. 500 kr for billeten, så kan jeg nok overleve at betale lidt for maden.
Hvis staten kan få et selskab til at udføre jernbanedriften billiger og bedre end DSB, eksempelvis i Vestjylland er da ingen grund til at DSB skal varetage kørslen. Især ikke hvis det sparer staten penge.