71 % foretrækker et liberalt jernbanemarked. (Trafikpolitik)
Det er da dig der er blind. Se hvad liberaliseringen af fly trafikken gjorde for priserne. Eller mobil telefoni, vi snakker idag langt billigere end vi gjorde da TDC dominerede markedet. Statens opgave er ikke at køre tog, mener jeg. Derimod kan selskaber som DSB og Arriva køre kontrakt kørsel for staten.
Jeg synes at det er for dårligt at DSB S-tog har monopol på at køre S-toget Kbh H-Østerport (24 kr.), her kunne man godt lade 2-3 selskaber mere supplere S-togs nuværende drift. Sammen prisproblematik gør sig gældende på metroen, lad os få flere operatører på metroen også.
For slet ikke tale om de 31 km Kbh-Roskilde, 104 kr. Det kan gøres billigere, igen: DSBs tog skal suppleres med 5-6 tog i timen fra private operatører. Det vil også glæde Roskildes borgmester.
(Ironi kan forekomme).
Mvh. Lars