Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp? (Trafikpolitik)
Kære Woodi
Nu må du ikke ligge al for megen teknisk kunnen og viden over på pendlernes talsmænd. De er "bare" interesserede i at togene køre til tiden, at materiellet er komfortmæssigt acceptabelt, at der lyttes til dem m.h.t. trafikale ønsker, at de har indflydelse på køreplanlægning og i fornødent omfang det materielmæssige.
Holder dette er LANGT de fleste faste rejsende tilfredse. Sagt på en anden måde. Du kan regne med det der står i publikumskøreplanen og at ændringer er UNDTAGELSEN og sjældent.
De er ikke dummere end andre og ved også hvordan tingene foregår, så det med rygning er "deres lille vundne sejr udadtil" over for det efterhånden store islet af ikke rygende faste rejsende.
Nu har det emne så være diskuteret og er "demokratisk" gennemført. Jeg er næsten 100 sikker på, at emnet har været forelagt DSB HSU og dér blevet accepteret af parterne før end det blev omtalt for pendlerne. Nu er det så "bare" de rejsende, der tilsyneladende får "æren" (DSBidag) FØR det bliver lovmæssigt pålagt af regeringen.
Der er sikkert - som du påpeger - masser af ting man kan diskutere på et pendlertræf, men jeg tror (ved?) nu nok det er de "nære ting" der er mest afgørende. Altså køre skidtet til tiden, kan vi regene med det og i påkommende tilfælde, hvorfor ikke og hvad bliver der gjort ved det.
Og så ligger det nok noget videre uden for pendlernes kompetencer, mandat og kommisorie, at diskutere ledelse og organisation. Det er helt andre - og politiske fora - der eventuelt tager sig af dette.
--
Steffen Dresler