Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp? (Trafikpolitik)
”Smoke it in your eyes”
Go´aften Jens, Wood og Leif m.fl.!
Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad der er foregået på lige det pågældende møde i Nyborg, men jeg ved af erfaring, at rygepolitikken IKKE har været til diskussion. Den klare DSB helt uden hjælp og pendlertalsmændene kan bifalde eller lade være. Det var DSB der egenhændigt – trods KÆMPESTORE protester dengang fra pendlerorganisationerne – strammede reglerne op, ændrede fordelingen sædemæssigt og til sidst forbød rygning i tog og indendøre på stationer. Dette dengang godt hjulpet til af politisk korrekthed indenfor egne rækker og nu næsten lovmæssigt. Man er bare på forkant med den nye rygelov. Alt dette kan man så være enig eller uenig i, men man kan ikke klandre pendlertalsmændene. De skal hér bare rette ind.
Pendlerorganisationerne og deres talsmænd eller hvad de kalder sig nu er, hvad enten man kan lide det eller ej, ”DSB finger på pulsen” og sammen med det kørende personale (bl.a. Tgf. Lkf. mv.) med til at give input til DSB planlæggere m.h.t. køreplanlægning, justering af nuværende planer, materielbenyttelse og standsningsmønstre. Modsat orienteres pendlerorganisationerne om kommende tiltag, får planer til høring, altså et aktivt samarbejde til alles bedste. Så med mindre man har deltaget aktivt eller været med, er det måske lidt svært at udtale sig om institutionen som helhed. Derfor skal man også som Leif skrev, være AKTIV og opsøgende og selvfølgelig være pendler for at have indflydelse. Det er for resten pendlerorganisationerne i mange byer, der sammen med kommunerne og DSB har fået indført aflåste cykelområder, ændret busholdepladser (f. eks. i Næstved), stationsindretning og mange andre tiltag som en forbedring af rejseforholdene.
At så hele DSB nu er kastet op i luften økonomisk og har været en politisk kastebold for afprøvelse af ”ismer”, gør, at det så sandelig ikke er blevet let og at mange tidligere tiltag nu er forsvundet sammen med den manglende økonomi.
Men en aktiv pendlerorganisation er sund fornuft for alle parter.
--
Steffen Dresler