Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp? (Trafikpolitik)
Kære Woodi
Pendlertalsmænd er noget DSB har og som man kan søge om og måske findes egnet.
Man tror det er en klub med vedtægter og valg af formand og hele møjet - men det er det ikke.
Jeg har ALDRIG set en pendlertalsmand i nogen af mine tog og jeg har en formodning om, at det generelle billede er, at langt de fleste passager, hverken har mødt dem eller kender dem på ansigtet eller navn.
Hvornår har DU sidst set DIN pendlertalsmand ?
Selvom over 7 år siden burde jeg – og Ove hér på siden – nok vide nok om dette emne til at kunne hjælpe dig.
Første Pendlerklub blev stiftet ved en generalforsamling i Nykøbing Falster (Nf-Kh) af de faste rejsende for over 25 år siden som et samarbejdsorgan mellem DSB og de faste rejsende. To år efter blev pendlerklubben i Næstved stiftet på foranledning af DO Næstved med en ”bestyrelse” på 6 personer og en ”Talsmand”. Der blev omdelt foldere og andet, opslag på stationerne og hurtigt blev det en slags institutioner, hvor de faste rejsende enten blev henvist til af DSB, selv fandt talsmanden samt de kommunale myndigheder henvendte sig til.
Generelt var det sådan, at pendlerklubberne tog sig af de almene problemer/opgaver/ønsker, mens den enkelte rejsende selv er ansvarlig for evt. klage vedr. enkelttilfælde, der ikke har den brede interesse.
Jeg var med til at oprette pendlerklubber på DSB foranstaltning over hele landet, dækkende de større byer og dermed hele DSB strækningsnet. Da nogle strækninger blev privatiserede ”overtog” operatøren det uformelle ansvar med den/de pendlerklubber på deres strækninger. Det fik pendlerklubberne nemlig ”skrevet ind” i kontrakten.
Det var i begyndelsen den normale områdechef, senere DSB regionaltog, der var bindeleddet mellem de rejsende og pendlerklubbernes talsmænd. Senere blev det Sølvgade der overtog.
Nogle klubber havde (har) fastlagte møder med de rejsende, andre klare det på det uformelle ved direkte henvendelser fra den/de rejsende til pendlertalsmanden mv.
Da jeg var ansvarlig blev der afholdt op til to store møder årligt, et lokalt (f. eks. Syd-, Vest- og Nordvestbanerne eller Region København med S-banen (inkl. Kysten) på Sjælland-Falster og tilsvarende på Jylland-Fyn og e endelig et 12-12 seminar for hele landet, normalt på DSB skolen i Nyborg.
Her blev kommende køreplaner diskuteret, forslag til ændringer fremlagt, oprangeringsplaner, åbningstider mv. fastlagt.
Hvordan det er lige nu ved jeg ikke ud over at Kystbanen er meget aktiv. De andre klubber hører man ikke så meget til, da f.eks. Sydbanen efterhånden fik opfyldt alle de ønsker det planlægnings- som materielmæssigt var muligt.
Jeg kan fortælle, at hvis ikke der havde været pendlerklubber havde f.eks. mange standsningsmønstre og af- og ankomsttider været anderledes mv. Ligeledes var det pendlerklubberne der fik Trafikministeriet og Arrivas ledelse tvunget til at ændre køreplaner samt indretning af LINT togene. Uden klubberne havde ikke engang DSB været istand til at køre første år for Arriva! Det var nemlig pendlerklubberne og DSB der måtte lave Arrivas planer for det første år.
Som en konsekvens af de nu mange flere regler på området, oprettede DSB en slags ”ombudsmandsinstitution”, hvor der er ansat en, som udelukkende tager sig af de overordnede ønsker/klagemål fra de rejsende.
Så, nogle klubber var aktive, andre ikke så meget, men spørg stationslederen på en større station eller ”ombudsmanden” ved DSB om hvem der repræsenterer – hvis nu overhovedet – din/dine strækninger.
Det kan da også være der er hjælp hér på siden?
NB: Det vil tage al for megen plads her på forum at forklare hvad pendlerklubberne faktisk har betydet for de faste rejsende samt DSB af positivt. At det så nok nu er blevet ødelagt politisk, kan pendlerne og ikke mindst DSB som organisation ikke gøre noget ved .
--
Steffen Dresler