Damplokomotivdetaljer - mulig konklusion? (Generelt)
Jeg har jo kun teksten at gå ud fra i Vejledningen der siger, at hvis særtogslanternen er en el-belyst (den der bliver taget fra tenderen), skal der YDERLIGERE medbringes en olielanterne. Hvor den er anbragt når ikke i brug ved jeg ikke, men et af skabene er vel en mulighed.
Nu tror jeg ikke, at et sæt bare lige uden videre får at vide, at de skal køre en særtogs/arbejdstogs tur pludselig og med tenderen forrest, MENS de er igang med turen. Så mon ikke, at olielanternen var med under alle omstændigheder. Det skal den jo jf. Vejledningen, men så kun monteredes og blev opfyldt med petrolium når den skulle anvendes? Den sad i hvert tilfælde IKKE på under normale forhold. Og petrolium blev da medført almindeligt i en dunk med hældetud for bl.a. også afrensning, optænding mv.
Så jeg tror/fastholder den mulige konklusion, men kan ikke svare på hvor lanternen blev opbevaret, hvis ikke monteret FOR SÆRTOGSKØRSEL OG MED TENDEREN FORREST.
Sagt på en anden måde, vi har nu SIR, afskrift af skrivelser for lokomotivpersonalet, en jpg. fil med doc. samt nu også Voldmesters ord for at gøre det (Vejledningen). Så det er vel den sandhed vi kan få. Opbevaringen af lanternen - kan ikke huske alle skabe og gemmer på en K-tender, er vel en i dette tilfælde en teknikalitet!
--
Steffen Dresler