Damplokomotivdetaljer - AGA-gas og lygter (Generelt)
Hej Steff - og lige over
Jeg havde jo håbet at lokke dig frem med disse spørgsmål, men jeg havde regnet med et stående svarberedskab i forhold til flasken, he, he...
Jeg er med på lanternernes brug, idet dit som sædvanlige yderst uddybende svar dog genererer et ekstra spørgsmål: Hvad gjorde man ved baglæns særtogskørsel i mørke? Kørte med plantogslys, idet man ikke havde en lygte mere, eller var der lanterne på depoterne til de sjældne tilfælde?
K 563's udseende er som museumstogs maskiner generelt: som ved udrangeringen, så vi prøver ikke at føre noget tilbage, blot at ramme det udseende hun havde fra 1945 og frem til udrangeringen. Vi ved dog ikke hvornår gaslyset blev monteret, men det var i hvert fald monteret i 1968 til optagelserne til "farvel til dampen", som mon ikke hun har kørt med det i driften?
Nu har jeg ikke været så hurtig ved tasterne, så jeg kan se at Peter Roland har svaret og han nævner det egentlige spørgmål, nemlig hvilken af de to lanternetyper der skal på som "tenderlanterne": Griselygten eller den ombyggede olielampe? - Han er ophavet til historien om at de skulle have haft en sådan, men jeg kan ikke finde nogen billeder af den, og C og D-maskinerne havde i hvert fald griselygter som "tenderlanterne".
Jeg håber på lidt uddybende detaljer!
Venlig hilsen
Filip