Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotivdetaljer - mulig konklusion? (Generelt)

af Steff, 1/4 2012, 15:49 (4628 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Kære Jens, Thomas, Filip, Kim, Peter, Georg, Villy (læser sikkert med) m. fl.

Altså 563 skal se ud som den så ud ved udrangeringen fra DRIFTEN, det vil sige på et tidspunkt, hvor den havde AGA foran nederst og el 6 volt på særtogslanternen øverst på røgkammeret og bag på tenderen. Den har (skal have hvis ikke) særtogslanterneholder øverst på dækket på tenderen uden el-stik herfor, den ”normale lanterneholder” midt på bagvæggen på tenderen og el-stik oppe ved kanten samt tre kendingspladeholdere. Altså som det ene D billede og de to C billeder, Georg Schmidts og mine.
Sandsynlig donkraft under tenderen (Jørgen og Co. har jo nok rodet ved tenderen i.f.m. revisionen, men det ved Villy sikkert).

Man bliver jo bare lidt klog på dette hersens og får opfrisket noget glemt, som f.eks. at se efter i ”Vejledning i Almindeligt Lokomotivmandskab, 2. Del Kørsel, Fejl ved Lokomotivet, udarbejdet af Vilhelm Voldmester, 2. udgave 1948, side 15, pkt. 14g , hvori er anført:
Et sæt Natsignaler mindst bestående af:
1 Stk. Frontlanterne for elektrisk Lys eller A.G.A. Gas, samt
1. Stk. Særtogslanterne. Hvis denne er indrettet for elektrisk Lys, skal yderligere medføres en Frontlanterne indrettet for Petroliumsbelysning. Hver Lanterne skal være forsynet med eet Stk. rødt og eet Stk. brandgult Signalglas.

Det må jo så betyde, at der VAR en ekstralanterne – petroliumsbelyst – og at det var denne der blev anvendt ”baglæns” med tenderen forrest ved særtog, arbejdstog mv.

Så er vi vel ankommet – måske lidt forsinket?

Så behøver vi vel ikke se ordre P igennem, HVIS ovenstående kan godtages?

Det giver vel også Peter lidt svar på Nordsjællandskes K-lokomotiv, altså begge frontlanterner og tenderen petroleum, hvis de kører før SIR 44? Jeg tænker på lille dom og uden sneskærme (og ”fake” vakuum ”opretstående” slanger?).

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak