Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotivdetaljer - Kendingssignalholdere. (Generelt)

af Steff, 1/4 2012, 10:40 (4628 dage siden) @ Filip Gram

Go´formiddag Filip!

Vi er igen ude i ”noget juristeri” hvor vi skal prøve at forklare det praktiske i de ellers helt klare regler i SIR 44 (som jeg ser det).
M.h.t. til at føre Kendingssignal i dagslys (cirkulære skiver) har jeg også set P med ”alternativ” anbringelse for enden af barriere/fodpladen.
Men de billeder jeg har set af litra K (og C og D) med kendingssignal, har ALLE haft skiven monteret på røgkammerdøren, se bl.a. et HDH billede optaget på Mdt Ro på skiven med K II nr. 582 (har ikke rettighederne).
Så til bagdelen/slutningen.
Det billede Georg Schmidt viste af en C-tender (717) er jeg (næsten 100) sikker på er standarden for en DSB type II tender (C, D og K). Altså med en lanterne holder centreret på midten af bagvæggen (lige over ”klappen” til værktøjskassen for de tendere der er udstyerede med en sådanne) og to kendingssignalholdere ude i siderne anbragt meget lavere. Hvad vi IKKE kan se, er, at der næsten helt sikkert er en lanterneholder (magen til den øverst på røgkammeret) på dækket bag udkragningen (den udbuede del af det øverste af K-tenderen) mellem vandpåfyldningshullet og tenderkanten.
Hverken kendingssignalholderne eller sidstnævnte lanterneholder er med på HT, da de er monterede senere.
At der ER og SKAL være to kendingssignalholdere ses også tydeligt på et billede af KEJ (i den lille ældre gode bog ”Litra D” fra Lokomotivets forlag 1988 side 27) af en D i Næstved med tog til Mogenstrup. Stammen blev trykket til Mogenstrup ad venstre spor, hvorfor der bag på tenderen i kendingssignalholderne var anbragt hele 2 ”kendingssignal nr. 64” skiver (Røde med hvid kant).
Som et kuriosum skriver SIR 44 ved ref. 127-III af 1. december 1960, at ”Kan signalet ikke anbringes på sidste køretøj, skal der anvendes signalplanke”. Det må vel betyde, at ligegyldigt om der er holdere bag på tenderen eller vognen, SKAL der føres kendingssignal.
Og så lige en påmindelse fra drengene i Roskilde, husk at lokomotivet også skal have monteret donkraft!!

Fortsat go´ dag!

--
Steffen Dresler

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak