Damplokomotivdetaljer - AGA-gas og lygter, forvirret! (Generelt)
Godmiddag til Filip, Peter og I andre læsere.
Det har irriteret mig lidt med de lanterner på litra K, for der er noget der ikke stemmer helt eller også tager man/vi noget for givet.
Jf. DRM tillæg II er følgende litra K udstyret med gasbelyst (AGA) frontlanterne (den nederste på pufferplanken) og elektrisk (6 volt) akkumulatorbelysning på tenderen, i førerhuset samt særtogslanternen (den øverste placeret på røgkammeret):
Nr. 531, 536, 537, 538, 539, 542, 543, 544, 545, 547, 548, 550, 553, 554, 560, 562, 564, 566, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 581, 582, 583, 584, 589, 590, 592, 593, 594, 595, 598, 599 og nr. 600, i alt 37 lokomotiver. Placeringen af AGA flasken normalt på barrierepladen til venstre for røgkammeret (i kørselsretningen), men på et par U/I K I tilsyneladende på barrierepladen på højre side i kørselsretningen på siden af kedlen.
Da de resterende litra K ikke er nævnt må jeg gå ud fra, at de ikke er ændret og derfor har bibeholdt deres oprindelige olielanterner, men muligvis har haft el belysning i førerhuset. Men det står ikke anført i DRM tillæg II, hvilket jo som sådan heller ikke vil være usædvanligt, da DRM II jo kun omfatter ændringer i forhold til normalen. Men igen er der et billede af nr. 516 og nr. 527 med AGA og de skulle jf. tillæg II til DRM jo ikke have dette (bl.a. billeder ”DSB i årene 1959 – 1969”, side 43 og ”Danmarks jernbaner i 125 år” side 120 fra 1956). På andre billeder opdager jeg, at nr. 538 (”Danmarks Jernbaner i 125” år side 135), 539 og nr. 566 (foto 1951) trods AGA flaske og ændret jf. DRM tillæg II har olielanterne (petroleum) som den nederste lanterne, men el for særtogslanternen og derfor også i førerhus og på tender. Og for at gøre forvirringen helt komplet, er der et billede af en U/I K I i bogen ”Odin og Roeskilde” fra 1951/52 med el lanterne nederst og el stik til særtogslanternen og ingen AGA flaske.
Ser man på udrangeringerne er det de lokomotiver med olielanterner der bliver udrangerede først, (heriblandt nr. 563 i 1956) men omkring 1952 – 1957 selvfølgelig også lokomotiver med AGA.
Hvilken konklusion kan jeg/man/vi så drage? Svært, men umiddelbart har nr. 563 altså ikke haft AGA i sin driftstid jf. informationerne i tillæg til DRM II, hvis det skal tages bogstaveligt og firkantet. På den anden side har nr. 516 og nr. 527 ikke have haft AGA, men havde det alligevel og nr. 538, 539 og 566 jf. det officielle haft AGA, men fotograferet med olielanterne! Har man så indbygget brænderen for AGA i en olielanterne? Lanternerne har i hvert tilfælde beholdt skorstenen og har spejltype baggrundsrefleks.
Der er jo så den mulighed – som også tidligere anført – at man ganske simpelt har taget noget AGA udstyr fra en udrangeret maskine og sat det på nr. 563 (og nr. 516 og 527) uden at det er optaget i DRM, da det tidsmæssigt var ligegyldigt, da litra var på vej ud.
Det bedste ville altså helst være et billede fra omkring 1954-55 før nr. 563 blev udrangeret, for at kunne afgøre det ene eller det andet (få en bekræftet information og dermed en efterretning). Er der nogen der lige har et sådanne?
Men under alle omstændigheder er der lidt uoverensstemmelser mellem det skrevne og nogle billeder, hvis altså………
--
Steffen Dresler