Tønder - Tinglev banen (Generelt)
Der er bare et problem at ved timedrift til Sønderborg. Køretiden fra Tinglev til Sønderborg er 33 minutter. Kan man skære 5 minutter af køretiden vil der kunne laves skarp krydsning i hhv Tinglev og Sønderborg.
Mon ikke Banedanmark har en vision om at hæve hastigheden på banen, og dermed give mulighed for at nedsætte køretiden, nu hvor sporene er fornyet? Det vil da være hul i hovedet og udtryk for manglende udviklingssans blot at fastholde de før ombygningen værende hastigheder.Ironi kan forekomme ovenfor...
Efter sporombygning på banen er hastigheden tilsyneladende sat op.
Før ombygningen var køretiden ifølge publikumsplanen på Sønderborg-Tinglev (og omvendt) 37 minutter, hvor den nu er 33 minutter.
Jeg mener ikke man skal poste flere penge i den bane der dog kun har et beskedent passagergrundlag, som ikke kan retfærdiggøre 120km/t, eller dobbeltspor.
Selvom man kune sætte farten op til 120 km/t (uden dobbeltspor) ville køreplanen stadig falde fra hinanden ved den mindste uregelmæssighed.
Man skulle derudover som minimum anlægge en esktra krydsningsstation, hvis timedriften skulle være bare nogenlunde stabil.
Nu kender jeg jernbaneuvæsenet godt nok til at man nok skulle få overflødiggjort en sådan krydsningsstation meget hurtigt. Tager man IC'eren fra Sønderborg, og til et sted fra og med Vamdrup, oplever man oftest følgende:
Turen til TInglev foregår uden problemer. I Tinglev holder vi og kan ikke komme afsted, fordi vi skal krydse med IC toget til Sønderborg. Krydse, jamen er der ikke dobbeltspor nord for Tinglev? Jo, men IC toget til Sønderborg skal partout ind i spor 3, hvilket gør at det skal bruge en del af samme togvej som det afgående tog. Desuden skifter togene ofte personale.
Nå, så må vi holde og vente på krydsning - på en dobbeltsporet jernbane...
Når man så kommer afsted, møder man som regel ikke et eneste tog i nabosporet indtil Vojens.
Men i Vojens bliver vi holdende, for nu skal der krydses! Det skal der også enten i Farris eller Sommersted, sommetider begge steder. Det var der man skulle have haft dobbeltsporet..
Det sjoveste jeg har oplevet var at ICLyn fra Sønderborg en mandag morgen blev sendt igennem krydsningssporene i Farris og Sommersted til rustkørsel.