Tønder - Tinglev banen (Generelt)
Diskussionen om genoptagelse af trafikken på denne bane popper op med mellemrum - og hver gang starter vi forfra . . . . . . . .
At få gang i denne jernbanestrækning igen vil stort set være det samme som at bygge en helt ny jernbane det samme sted. Næsten alt skal udskiftes/fornyes, også fordi infrastrukturen skal leve op til dagens standarder (og ikke de prøjsiske jernbanestandarder der blev bygget efter i 1800-tallet). Et sådan arbejde vil ikke - rent praktisk - involvere Banedanmark ret meget, udover at være bygherre (som - bevares - skal styre det hele). Det er - mandskabsmæssigt - mere en sag for rådgivere og entreprenører.
For et par år siden havde Enhedslisten et forlag oppe i folketinget med at Ringe-Faaborg banen skulle sættes i stand til passagere tog.
Som ikke bliv noget.
Hvis det forlsag var virkelighed kunne togene på Svendborgbanen som stopper i Ringe forsætte til Faaborg
Men hvis denne bane eller andre skal genåbnes så skal man vil færst lave en undersægelse af hvordan passageretallet/godstrafikken ville være.
5-600 mio ville være mit gæt det ville koste eller mere for 75 km/t samt el.
Timedrift til Sønderborg kunne man starte med, det mener jeg flere har snakket om.
Det ekstra tog kunne så kobles på det fra Flensborg