Tønder - Tinglev banen (Generelt)
Denne halve milliard, som sikkert skal deles blandt en del andre projekter i landet, rækker vel ikke langt for at bringe strækningen op til vanlig standard?
Hvilken stand er spor og signalanlæg mon i, som det ser ud lige nu, og hvem kunne tænkes at have interesse i at køre dér?
I 2004 spadserede jeg strækningen igennem. Mit indtryk var at hvis man ville trille afsted med en maskine og et par godsvogne på Grindstedbanemaner, ville de beregnnger på istandsættelse der dengang var fremsat af lokale godsoperatører være realistisk.
Skulle formålet derimod være persontrafik på et realistisk grundlag - lad os sige generel strækningshastighed på mindst 75 km/t skal man udskifte stort set alt.
Der er ca en kilometer spor i udkanten af Tønder der i grunden ser nogenlunde ud, idet det blev udskiftet da banen blev beordret genåbnet af daværende Transportminister Flemming hansen. Det kunne nok genbruges.
Overkørserne var intakte men forældede da jeg var der. Man vil sikkert kræve bomanlæg, og der er en overkørsel inde i Tønder hvor banen krydser en vej tæt på en lysregulering. Der bør laves en anden løsning, idet den der blev praktiseret mens banen kørte som godsbane hverken er acceptabel for banen eller vejtrafikken ved mere end et par godstog i ugen.