Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder - Tinglev banen (Generelt)

af KimC, 6/3 2012, 07:27 (4652 dage siden) @ Anders Pedersen

Timedrift til Sønderborg kunne man starte med, det mener jeg flere har snakket om.
Det ekstra tog kunne så kobles på det fra Flensborg

Der er bare et problem at ved timedrift til Sønderborg. Køretiden fra Tinglev til Sønderborg er 33 minutter. Kan man skære 5 minutter af køretiden vil der kunne laves skarp krydsning i hhv Tinglev og Sønderborg.
Ellers skal der krydses i Gråsten, hvilket muligvis ikke er hensigtsmæssigt ift togets indpasnig i køreplanerne ude på de store skinner.
Antager vi at en krydsning i Gråsten er mulig, eller at der kan hentes de 6 minutter så man kan krydse i Tinglev, opstår der et nyt problem.

Hvis krydsning finder sted i Tinglev og Sønderborg:
Hvis toget mod Sønderborg er 5 minutter forsinket, kan man vælge at bibeholde krydsningen i Sønderborg, og forsinke toget mod København. Det er ikke almindelig praksis at man gør sådan, idet dette tog således bliver forsinket allerede tidligt i forløbet, og fkes allerede vil forsinke det næste tog mod Sønderborg ved krydsnngen i Tinglev. Den forsiknkelse vil kunne udarte sig til væsentlig mere undervejs.
Man kan også forlægge krydsningen fra Sønderborg til Gråsten. Det vil øge forsinkelsen på toget mod Sønderborg til ca en halv time, som køretiden på 2 x 13 minutter samt selve krydsningen tager. Hvilket igen medfører at det kommer til at knibe med tiden til klargøring af toget til tilbagerejsen til København, idet togets opholdstid i Sønderborg nu er nede på en halv time.

Vælger man krydsning i Gråsten som udgangspunkt, vil en sådan køreplan medføre at et tog kn får en halv times ophold i Sønderborg, hviket i er lige i underkanten mht til klargøring. Man kan også vælge at lade tget blive en time mere, men har DSB eller andre materiel nok til at lade et togsæt stå over i Sønderborg 1½ time hvoraf den ene time kun er en slags "reserve"?
En forsinkelse i toget mod Sønderborg medføre forlægning af krydsning til Tinglev, hvilket medfører at toget mod Sønderborg nu bliver mindst 2*20 minutter (køretiden Gst-Te er 20 minutter) samt et par minutter til selve krydsningen. Toget ankommer nu mindst 40 minutter for sent til Sønderborg. Har man valgt ikke at have et sæt stående reserve i Sønderborg ankommer dette tog nu for sent til sin egen afgang. Undlade rman helt klargøringen, og blot udveklser passagerer og smutter af igen, vil man være ca 15 minutter forsinket i afgang. Alt pga en mindre forsinkelse ved ankomsten til Tinglev.

Så ja, timedrift til Sønderborg er muligt med den nuværende infrastruktur, men køreplanen vil falde fra hinanden med den mindste forsinkelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak