Litra S, "moderne" lokomotiv"design" (Generelt)
DSB litra R II, H I (og senere H II) og S var alle såkaldte ”normallokomotiver” (standard). Det betød bl.a. en masse fællestræk hvor det var muligt, f. eks. armaturer, kedel, dampmaskine o.s.v.
Groft sagt var de tre lokomotiver udløbere/forløbere af det tyske lokomotiv enhedsprogram og alle konstruerede under ansvar af chefkonstruktøren for Borsig lokomotivfabrikkerne i Berlin, August Meister. Han var samtidig chef for det tyske ”Vereinheitslichungsbureau” (normallokomotiv kontor), altså det kontor, der var ansvarlig for udviklingen af de nye tyske enhedslokomotiver som f. eks. BR 02, 01, 03, 44 m.v.
DSB litra R II og H I havde samme kedler, tender, førerhus, armaturer og dampmaskine. Forskellen lå principielt i drivhjulsstørrelserne a.h.t. virkeområde.
Litra S derimod havde anden kedel og dampmaskine (diameter, slaglængde det samme) og var jo et tanklokomotiv.
Da DSB Maskindirektør O. F. A. Busse blev gået på pension i 1910, overtog Aksel Floor jobbet som Maskindirektør. Han havde helt anderledes ideer med lokomotivproduktion end Busse. Derfor blev lokomotivmateriellet nu konstrueret i udlandet (her Borsig) og et antal lokomotiver bygget samme sted. Altså, man anvendte udlandets store erfaringer i konstruktionen. Da DSB fra 1919 var blevet tvunget af regering, dansk industri og fagforeninger til en næsten ”eneretskontrakt” m.h.t. bygning af lokomotivmateriel hos Frichs i Aarhus, skulle denne fabrik derefter levere serieproduktionerne, hvilket bl.a. fordyrede, forsinkede og gav kvalitetsmæssige problemer af det bestilte materiel.
Men som skrevet tidligere, ønsker man dybere viden om dels lokomotivmateriellet samt problemer i.f.m. fremstilling, BØR/SKAL man læse udgivelser herom.
Vedr. kvalitetsproblematikken kan med fordel læses DSB litra E, som kan læses under artikler her:
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=24&n=dsb_litra_e_svensk-_og_danskbyggede...
Vedr. DSB litra R, H og S enten William Bay ”Danske Damplokomotiver”, der giver en hurtig gennemgang og endelig ”DSB litra R, H og S, de store delvist danskbyggede damplokomotiver”, der giver en dybere gennemgang af dels lokomotiverne og deres drift og teknik, samt om anskaffelsesproblemerne hos Frichs.
--
Steffen Dresler