Litra S, "moderne" lokomotiv"design" + kulkasse (Generelt)
Smag og behag er jo noget der er individuelt og næppe kan diskuteres, for ud fra hvilke parmetre? I mit tilfælde tidsspilde at bruge krudt på, hvis ikke resultatet skal buges til noget praktisk.
Men når det er sagt, synes jeg man måske istedet for skulle læse en danske udgivelse: "En smuk maskine" af Poul Vind Skadhauge. Forfatteren sætter her nogle parametre op uden at gøre sig til herre og DISSE kan man så evenyuelt diskutere i et andet fora.
Fortsat god lørdag
Den oprindelige kulkasse gav ikke lokomotivet den store radius. Der skulle næsten lempes kul ved hver større station. Dette var årsagen til at de fik den forhøjede kulkasse. Herefter kunne køres enten en "dobbelt Hillerød" eller en "dobbelt Helsingør" uden kultagning.
I øvrigt henvises til enten Bay´s bog "Danske Damplokomotiver" eller "DSB litra R, H og S, der store delvist danskbyggede damplokomotiver". Begge udgivelser giver mere uddybende svar på næsten alle spørgsmål vedrørende det omhandlende lokomotiv (og mange andre).
--
Steffen Dresler