60'er billeder fra Nyborg. (Generelt)
(...)
Der er korrekt at man bare kan bruge løs af andres billeder taget før 1970, men jeg vil anbefale - også for vores andres skyld - at man ikke gør det, da risikoen er, at der ikke længere lægges billeder ind på disse åbne sider, men i stedet på mere lukkede sider, hvor der først skal gives adgang.
-----------
Her rammer Svend nemlig lige "hovedet på sømmet". Jura er rar at have i ryggen, hvis det skulle komme så vidt, men det er langt nemmere med respekt for andres arbejde/produkter.
I almindelighed synes jeg ikke der for tiden er store problemer på området. Jeg får mange forespørgsler på "lån" af især fotos, og der er vist ikke mange, der er gået forgæves. Kun i nogle få tilfælde, hvor man "tog hele armen", har jeg slået bremsen i (her taler vi alene ikke-kommercielt brug).
Det er allerede flere år siden, jeg fik stukket "den med de før 1970" ud, men det gør for mig ikke den store forskel. Bliver der konstateret vedblivende "misbrug" af fotos/tegninger (uanset alder) -efter at det er påpeget- bliver "kassen" nemlig bare smækket i. Så kommer der bare ikke flere fotos, og det gælder helt givet for manges vedkommende - jeg kunne godt have en fornemmelse af, at det bl. a. er netop derfor, at mange "gamle" fotografer ikke lægger deres ting ud (alt det meste af deres, og tit det mest interessante) er jo allerede "faldet for aldersgrænsen", - så er de helt fri for den slags problemer, --- og hvad fik vi så ud af det ! ! !
Nej, jura er fin, --men respekt er bedre.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk