Spor og sportegninger af Helsingør havnebane. (Generelt)
Hej igen Svend !
Tak for din info om hjemmesiden,Helsingørnostalgi.
Utroligt jeg aldrig er støt på den før. Sikke dog en masse herlige gamle Helsingør postkort. Især med de gl. DSB færger. De fleste har jeg godt nok set før. Men der var da også nye "overraskelser".
Ved tryk på foto om værftet, faldt jeg over et gammelt postkort (det øverste, som er postsendt i 1907), som jeg har kendt til i mange år. Jeg har altid haft en mistanke om at sporet tilhøjre, som svagt kan anes (ihvertfald på tydeligere postkort af samme motiv)går ind igennem den daværende træport til værftet. Det har jeg nu fået bekræftet via Ho87 indlagte DSB sportegning fra 1914 i starten af denne tråd. Der ses det tydeligt, at sporet går en vognlængde, eller to ind på værftområdet. Herligt ! Så fik jeg denne mangeårige mistanke bekræftet.
Postkort, som er afstemplet i 1907, er en del år ældre end dette årstal, da man kan se det mangler Hornbækbanens private spor tilvenstre for de 2 viste havnespor. Hornbækbanen åbnede, som de fleste vel er bekendt med, først i 1906. Jeg gætter på postkortet er fra engang i 1890'erne.
De bedste hilsner ! Kenneth Verting.