Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane. (Generelt)

af Per Sørensen @, Hg, 29/11 2011, 22:55 (4744 dage siden) @ h087

Hej Henning,

Magnussen er ikke kommet tilbage omkring foto, så jeg aner ikke om det er ham.
Jeg mindes ikke det spor, du taler om ovre ved den store dok. Jeg har checket en del steder og ikke fundet noget. Rent logisk ville det heller ikke være nødvendigt, da værftet havde både pladelager og skrot-læsning ved sporet ved hovedindgangen.
Husk endvidere at det var dengang, man sagde at der gik et skib ud igennem porten, for hver gang der løb et af stablen! Jeg kan ikke forestille mig at man havde mere end en port, selvom der var en rød (?) jerndør ude for enden af muren, til brug ved dokning.
Der gik et spor lige på indersiden af muren til dampkranen, men det er en anden historie. Jeg har en sporplan for dampkranerne et sted...
Stødrangeringen foregik hele tiden, også med tankvogne. Rangisterne stod altid i hovedsporet, for ellers kunne det ikke lade sig gøre. Husk der var tvungen "Giv Agt", og blink for ankommende tog, samt besked om ankomstspor på komandoposten. Alt det hjalp; så gik man til side. Der er så vidt jeg husker aldrig kørt nogen ned - altså i hovedsporet...
Da man gravede ud til udtrækket, skulle man have gnavet sig mere ind i skrænten ved Trykkerdammen og ladet rangisterne stå på den anden side. Samtidig burde man have lavet udtrækket lidt længere og så have haft en mini-rangerryg, som de havde på mange tyske stationer. Det havde hjulpet gevaldigt. Så havde der været "Klar tilbage"

Venligst

Ped


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere
Indsend billeder
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak