Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane. (Generelt)
Hej Henning,
Magnussen er ikke kommet tilbage omkring foto, så jeg aner ikke om det er ham.
Jeg mindes ikke det spor, du taler om ovre ved den store dok. Jeg har checket en del steder og ikke fundet noget. Rent logisk ville det heller ikke være nødvendigt, da værftet havde både pladelager og skrot-læsning ved sporet ved hovedindgangen.
Husk endvidere at det var dengang, man sagde at der gik et skib ud igennem porten, for hver gang der løb et af stablen! Jeg kan ikke forestille mig at man havde mere end en port, selvom der var en rød (?) jerndør ude for enden af muren, til brug ved dokning.
Der gik et spor lige på indersiden af muren til dampkranen, men det er en anden historie. Jeg har en sporplan for dampkranerne et sted...
Stødrangeringen foregik hele tiden, også med tankvogne. Rangisterne stod altid i hovedsporet, for ellers kunne det ikke lade sig gøre. Husk der var tvungen "Giv Agt", og blink for ankommende tog, samt besked om ankomstspor på komandoposten. Alt det hjalp; så gik man til side. Der er så vidt jeg husker aldrig kørt nogen ned - altså i hovedsporet...
Da man gravede ud til udtrækket, skulle man have gnavet sig mere ind i skrænten ved Trykkerdammen og ladet rangisterne stå på den anden side. Samtidig burde man have lavet udtrækket lidt længere og så have haft en mini-rangerryg, som de havde på mange tyske stationer. Det havde hjulpet gevaldigt. Så havde der været "Klar tilbage"
Venligst
Ped