Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Krydsningsmuligheder (Generelt)

af jaer, 1/11 2011, 19:27 (4772 dage siden) @ Fysikeren


Og hvad koster et simpelt krydsningsspor eksklusiv nedrivninger i byer og lign., hvis man antager sporet skal kunne tage et kortere persontog? Jo næppe relevant at lade to 835 meter lange godstog krydse sådanne steder ;)

Lars

Lidt hurtige overslagspriser:
2 mill pr. sporskifte
10000 kr pr. meter spor
10 mill til sikringsanlæg (nuv. teknologi).

Med 200 m krydsningsspor: 2 x 2 mill + 200 * 10000 + 10 mill = 16 mill.

Jeg har for et par år siden været med til at regne på en ny krydsningsstation, og der endte vi i omkring 30 mill (her medregnet belysning, byggepladsudgifter osv. osv.).

Der er mange forhold, som spiller ind, så derfor skal ovennævnte priser tages med en del forbehold, men det giver forhåbentligt et billede af, at vi taler mange penge. Kunsten herefter er så at værdisætte hvor meget man tjener pr. passager ved at kunne lave krydsningerne. Det er der nogle økonomer, som har modeller for.

Og selv med det nye signalsystem, så bliver jordarbejderne (som faktisk er den dyre del) ikke mindre, og det er ikke fordi at det er til 180 km/t, som nogen altid tror.

/Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak