Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Krydsningsmuligheder (Generelt)

af Fysikeren, 1/11 2011, 16:15 (4776 dage siden)

Hej

I anledning af snakket om letbane på Grenaabanen og tilhørende gods kom der lidt snak om manglende krydsningsmulighed.

Det bunder jo i at man uden mulighed for at krydse mellem Ryomgård og Grenaa reelt kun kan have timedrift på banen med en vis sårbarhed i trafikken.

Men hvor mange steder kunne et ekstra krydsningsspor gøre godt?

Selv tænker jeg:

1 og 2) En halv time nord og syd for Skjern, så man kan have timedrift fra Esbjerg til Holstebro med krydsning i Skjern og de to nye steder. Dermed sikres nemmere mulighed for korrespondance i Skjern på samme måde som når der er totimedrift.

3) Hviding, midt mellem Gredstedbro og Skærbæk. På dette sted sikres muligheden for at køre ekstra tog hele vejen fra Bramming til Tønder udover den alm. timedrift, f.eks. myldretidstog eller godstog. Ribe ligger lidt for langt mod nord, og bruges en hel del som vendespor i stedet.

Er der andre?

Og hvad koster et simpelt krydsningsspor eksklusiv nedrivninger i byer og lign., hvis man antager sporet skal kunne tage et kortere persontog? Jo næppe relevant at lade to 835 meter lange godstog krydse sådanne steder ;)

Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak