Krydsningsmuligheder (Generelt)
Er godt klar over mange er blevet nedlagt for at spare.
Men det ændrer jo ikke ved, at man måske kan overveje om dem der ligger i dag ligger de rigtige steder. Mange af dem man har bevaret ligger jo også steder hvor der i nyere tid har været godstog.
Personligt synes jeg at målet om at kunne køre to tog pr. time overalt er et godt mål, det giver mulighed for timedrift plus lidt ekstra tog, lad det være sig myldretid, gods eller særtog.
Og til det formål virker det især i Vestjylland som om man har det rigtige antal krydsningsstationer, men de ligger lidt forkert. Lad os antage nogenlunde uændret hastighed på banen fra Esbjerg til Holstebro, så vil et tog hver anden time kræve en station, Skjern.
Et tog pr. time kræver en ca. en halv time syd (Sig) og nord (Tim) herfor, og hver halve time yderligere fire til halvering af afstande, syv i alt (mellem Guldager og Varde, Ølgod, mellem Lem og Ringkøbing samt Vemb). Derimod kunne krydsning i Guldager, Varde, Tirstrup, Lem, Ringkøbing og Ulfborg måske undværes, idet sidespor i især Varde nok bør bevares af ganske oplagte grunde man næppe behøver nævne.
På Bramming - Tønder ville Hviding betyde at der ville være stationer med et lille kvarters mellemrum plus Ribe, som ofte bruges til vendespor.
Lars