Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Krydsningsmuligheder (Generelt)

af Ove Nygaard, 1/11 2011, 16:56 (4772 dage siden) @ Fysikeren

Men hvor mange steder kunne et ekstra krydsningsspor gøre godt?

Selv tænker jeg:

1 og 2) En halv time nord og syd for Skjern, så man kan have timedrift fra Esbjerg til Holstebro med krydsning i Skjern og de to nye steder. Dermed sikres nemmere mulighed for korrespondance i Skjern på samme måde som når der er totimedrift.

3) Hviding, midt mellem Gredstedbro og Skærbæk. På dette sted sikres muligheden for at køre ekstra tog hele vejen fra Bramming til Tønder udover den alm. timedrift, f.eks. myldretidstog eller godstog. Ribe ligger lidt for langt mod nord, og bruges en hel del som vendespor i stedet.

Hej Lars.

Jernbanehistorisk set kan det oplyses, ad 1 og 2), at strækningen Holstebro - Skjern - Esbjerg udover endestationerne oprindeligt havde krydsningsstationer i Bur, Vemb, Ulborg, Tim, Hee, Ringkøbing, Velling, Lem, Dejbjerg, Skjern, Tarm, Ølgod, Gårde, Tistrup, Sig, Varde og Guldager og
ad 3)havde strækningen Bramming - Tønder udover endestationerne krydsningsstationer i Gredstedbro, Ribe, Hviding, Brøns, Skærbæk, Døstrup (Sønderjylland), Bredebro og Visby. Du kan selv "markere", hvilke der stadigvæk fungerer som krydsningsstationer.
Nedlæggelsen er sket i takt med behovet for at billiggøre driften, hvorved antallet af krydsningsstationer er blevet reduceret, idet etablering af fjernstyring, som kunne have rationaliseret trafikafviklingen, ville være uforholdsmæssig omkostningskrævende til det trods alt beskedne driftsomfang og de kortere køretider mellem stationerne i forhold til fortidens langsommere tog.
Grenaabanen havde tilsvarende tidligere et betydeligt antal krydsningstationer, men her slipper du af pladsmæssige grunde for en yderligere opremsning. Til gengæld er der på strækningen Aarhus H - Hornslet i forbindelse med etablering af Nærbanen i sin tid oprettet et par ekstra krydsningsstationer.
Måske har jeg glemt en enkelt af krydsningsstationerne under ad 1 og 2 og 3), men jeg har afløst på en lang række af dem og "fornemmet", hvor dyre de var i drift i forhold til (billet)indtægterne i "gamle dage".

Bedste hilsener

Ove

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak