VM-stationer med/uden transversal(er) (Jernbanen i dag)
Nu begynder det at blive rigtig interessant. Prøv lige at kigge på Georgs ovenstående billede og læg mærke til Hasselager. Er der her tale om en VM-station med transversal? (Transversalen i Hasselager findes ikke mere.) Og så til det helt nørdede: Hvilke VM-stationer har (haft) transversaler og findes/fandtes der VM-stationer med to transversaler, således at der kunne skiftes fra 1. hovedspor til 2. hovedspor og omvendt? Og så til allersidst: Har "vi" et billede af en VM-station med en eller to transversaler? (Jeg vil såmænd ikke afvise, at jeg måske selv er leveringsdygtig i et sådan, men i givet fald tilhører det den del af min negativsamling, der endnu ikke er indskannet.)
Jeg har set en tidlig beskrivelse af VM-stationer hvor der var AM-signaler med 4 lanterner, ligesom I-signaler. Jeg kan desværre ikke huske hvor denne beskrivelse var, men måske i Sikringsteknikeren (som jeg ikke selv har)? Hvorom alting er, så har man mig bekendt ikke opstillet sådanne signaler.
En gammel SIR1944 skriver som note til signal "Kør" i VM-signal:
"På visse holdesteder med overgangsmulighed mellem hovedsporene kan signal KØR fra sidste venstrespor-mellembloksignal inden holdestedet tilkendegive, at der er frit gennem sporforbindelsen til det næste hovedsignal for højre spor.
Signal KØR fra venstrespor-mellembloksignalet må i sådanne tilfælde først gives når toget har holdt for STOP foran signalet, og lokomotivføreren gennem telefonen er underrettet om, at sporforbindelsen mellem hovedsporene kun må befares med 30 km/t."
Gyldigt fra 9/12 1962, altså omkring indførelsen af VM-signalerne
Mvh Carsten Lundsten