AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt (Jernbanen i dag)
Men der har faktisk indtil for ikke så mange år siden helt officielt eksisteret et endda betydeligt antal "AM-stationer" på dobbeltsporede strækninger; her var tale om tidligere togfølgestationer, der i forbindelse med overgang til fjerstyring (startende med den fynske hovedbane i 1957) blev indrettet på en særlig måde, således at de i det daglige fungerede som blokafsnit (med AM-signaler) på den fri bane, men så de (så vidt som jeg har ladet mig fortælle) i særlige situationer kunne betjenes manuelt og således fungere som stationer. Nogle havde endda nødtransversaler, og AM-stationerne var endda optaget i Tjenestekøreplanerne.
Begrebet AM-stationer forsvandt fra SR mv. for vist omkring en halv snes år siden, men de kunne findes i TK længe efter - nogle måske endda stadigSå altså: det er i orden at tale om "AM-stationer", man skal bare bruge betegnelsen korrekt. Og emnet for denne tråd er altså IKKE AM-stationer, men blot almindelige AM-signaler ...
Var/er betegnelsen ikke en VM-station ?
Der var oprindelig på Fyn en række VM-stationer, hvoraf nogen var udstyret med transversal, idag er alle transversaler vist væk. Stationerne kunne udelukkende betjenes fra fjernstyringscentralen.
VM-stationerne var dækket af AM(/DS)-signaler i normal køreretning og af VM-signaler ved venstresporsdrift.
/Henrik